Takmer každý z nás sa určite nie raz stretol s dosť nepríjemnou situáciou - keď sa ručička teplomeru blíži ku kritickým hodnotám, a ventilátor chladiča sa neozýva. Je to zpôsobené jednoduchou vecou - teplotný spínač (bimetalický alebo parafínový-ako termostat) - je už svojím princípom dosť nespoľahlivá a poruchová vec, a u veľa Oplov je to umocnené ešte naviac tím, že motor ventilátora je spínaný napriamo cez ten teplotný spínač (vôbec nie cez relé) - a prúdová záťaž mu určite nerobí dobre - za určitú dobu sa zhoršuje kontakt - čím vzniká odpor, a kvôli veľkej proúdovej záťaži sa často roztaví plast v ktorom sú kontakty uložené - spínač je trvale nefukčný a môžete ísť pro nový. Ďalším dôvodom porúch spínačov je vyiskrenie kontaktov - motor ventilátora je jedna obrovská indukčná zátaž, a vysoké (až 300V) indukčné napätie pri rozpojení ľahko urobí elektrický oblúk. Nevšímať si porúch ventilátora chladenia by som neradil, určite nejeden z vás počul o tom, ako sa niekomu zkrútila alebo praskla hlava bloku válcov kvôli prehriatiu. Ďaľší dôvod pre perfektne funkčný systém chladenia už súvisí s motortuningom - ako je známe, čím vyššia je prevádzková teplota motora, tým efektívnějšia je jeho činnosť, a zvýšenie teploty "len o" 10°C znamená nárast výkonu o 5 až 10% pri nižšej spotrebe. K tomu je ale potrebné úplne perfektne funkčný systém chladenia s čo nejmenšou zotrvačnosťou, čo v praxi znamená čo nejpresnejšie fungujúci termostat.Dimenzovaný chladič (pre Opel Kadett/Vectra/Calibra atď. napr. chladič montovaný do 20xe, c25xe, c20let a podobne, chladiče slabších verzií sú nič moc a výkonný a presne spínaný ventilátor (a samozrejme dobré tesnenie pod nepokrútenou hlavou bloku valcov) - potom nie je problém nastaviť provádzkovú teplotu okolo 100-105°C, pričom ani keby sa v najväčších letných horúčavách motor dostal nad trebárs 105-110°C. Toho sú si vedomí rôzne tuningové firmy, ktoré ponúkajú ako podobné spínače ventilátorov, tak aj termostaty atď.

Obr. 1
- Klasická schéma - najhoršie možné prevedenie, ale stále sa používa - napr. Väčšina verzií Oplov 80-90. rokov. Cez teplotný spínač ide kompletný prúd - až 20A - čo zpôsobuje jeho veľmi rýchle znehodnotenie.
Obr. 2
- Zlepšená klasická schéma, používa sa u väčšiny áut konca 90.rokov (avšak u Oplov len u najvýkonnejších motorov a dieselov - c20let, 25xe, 20DTL atd), cez spínač ide malý prúd, vetrák je zapnutý pomocou relé. Barevnými čiarami znázornená 2 možné prevedenia: 1.- relé spíná +12V (modrou), 2. - relé spíná kostru (červenou).Dalšia možnosť ako sa v Oploch a iných autách (tých novších - tak od 2.polovice 90.rokov) spíná ventilátor chladenie - priamo z riadiacej jednotky motoru cez relé. Proti tomuto zpôsobu sa nič namietnouť nedá - spolahlivosť je prakticky 100%, jediný zápor - že sa nedá ľahko meniť teplota zopnutia - je kvôli tomu treba preprogramovať PROM v jednotke.Nižšie ponúknuté zapojenie okrem prakticky 100% spoľahlivosti vám dá tiež možnosť nastaviť teplotu zopnutia.(napríklad podľa toho, aké je ročné obdobie, aký máte olej, kde prevažne jezdíte - mesto/mimo mesto atď). Informácie o teplote, narozdiel od väčšiny podobných zariadení, sa získava priamo od štandardne zabudovaného teplotného snímača který dáva signál na teplomer v prístrojovke - a teda nie je nutný samostatný ďalší snímač. Ďaľšou výhodou oproti väčšine elektronických teplotných spínačov je maximálna spoľahlivosť, dobré odrušenie a určenie priamo do automobilu - kde se musí počítat ako s veľkými teplotnými rozdielmi, tak aj s vibráciami. Pričom cena je zhruba rovnaká ako cena bimetalického spínača u oficiálnych predajcov ND . Podobné zariadenie je v katalógu Sandtleru (nem. Tuningová firma) za 50 EUR.Hlavnou funkciou zariadenia je zopnutie relé hneď ako teplota prekročí zvolenú hodnotu, a nechá ho zopnuté po dobu minimálně 2 až 30sekund (nastavitelné), potom, ak teplota klesne pod stanovenú medznú hodnotu, sa relé odpojí, ak nie - nechá ho zopnuté po dobu ďalších 2 až 30sekund - a tak ďalej, až teplota motora klesne. Snímač teploty se nachádza priamo na bloku pri termostate - teda relé reaguje na skutočnú teplotu motora. Presnosť je cca 0,1°C.
Schéma, prevedenie a montáž ...
Takto DPS vyzerá v reále - je to menšie ako krabička od zápaliek.A takto vyzerá (z pohľadu 5rokov starého UMAXe) osadená a pocínovaná, konektor a nastavovacie potenciometry sú na druhej strane.Pohľad z druhej strany (BTW - trimr R15 tu nie je, miesto preň je drôtová prepojka - vpravo od UD282). Pár poznámok k schéme:Všetky odpory - rozmeru smd R1206. Stabilizátor 7810 alebo 7812 sa používa len v autách zo stabilizovaným napájaním teplomera (napr. Opel, časť.Nissan, časť. BMW atď). U áut, kde ukazovateľ je napájaný priamo z palubnej siete, sa stabilizátor nepoužíva, preto len spojte jeho vstup a výstup prepojkou . Odpory R6 až R9 môžu mať akúkoľvek hodnotu od 15 do 150kOhm, hlavne musia byť rovnaké ( presné ,je to len delič napätia). Integrovaný obvod - 2 x J-FET operačný zosilňovač so zvyšeným pracovným teplotným rozsahom (-45..+120°C), napr. LF442AMH/MH (ale nie LF442CN/ACN - tie majú teplotný rozsah len 0 až 65°C) apod., najradšej treba použiť ruské 140UD282 - sú za jedno v normálním DIP8 púzdre (zatiaľčo LF442xMH - v guľatom TO99), a zároveň veľmi odolné a spoľahlivé. Trimer R2 (nastavuje teplotu zopnutia) - precízny viacotáčkový (nič iného !) - Dosku plošn.spojov je potom potrebné navrhnúť podľa použitého trimra. Trimer R15 (1M) - ten slúži k nastaveniu min. časovému opozdeniu a dává sa do série s R5, ktorého hodnota potom samozrejme nie je už 1M ako na schéme, ale tak 50 až 150k - vychádzame z toho, že časové opozdenie [sek.] =(R+R15)[Ohm] x C2[F] - približne.Pri montáži kľudne môžete nechať pôvodné zapojenie ventilátoru - na chod riadiaceho bloku to nemá žiadny vplyv. Ak ste mali vaše pôvodné zapojenie cez spínacie relé (a hlavne keď viete kde sa nachádza ---) ) , potom stačí samotný riadiaci modul bez relé. Okrem toho, u niektorých motorov - napr. c/x25xe, c20let atď., spínacie relé tvorí jeden celok s časovým spínačom, ktorý spína ventilátor chladenia na určitú dobu vždy po vypnutí motora - pre jeho čo najrýchlejšie dochladenie, a v tomto prípade je lepšie to relé nechať, len miesto bimetalu zapojiť riadiaci blok.Samotný riadiaci blok bez relé - vhodné ak už máte relé ventilátora osadené samostatne, rozmery: 60x40x25mm.
Schéma zapojenia riadiaceho bloku s oddeleným relé, relé je nejlepšie nechať na pôvodnom mieste (ak ste ho tam mali), alebo ho dať do skrinky s ostatnými relé (napr. podkapotou pri ľavom tlmiči - Vectra a Calibra). Relé môže spínať buď +12V (modré čiary), alebokostru (červené čiary). Riadiaci blok je nejlepšie umiestniť pod kapotu (aby sa nemusely ťahať vodiče z motorového priestoru do interiéru) - napr. v krabici pre relé, alebo vedľa vzduchového filtra apod. Pôvodní bimetalický spínač môžete odpojiť (je lepšie toto riešenie),alebo nechať zapojený, ak ho odpojíte - potom vodiče buď zkratujte a zaizolujte konce (ak montujete blok i relé), alebo (ak nechávate pôvodné relé) vodiče pripojte do svorkovnice riadiaceho bloku - jeden z nich je kostra - ten môžete pripojiť k X3 (viď obr.), druhý je výstup cievky relé - pripojiť k X2 (viď obr.).Od snímača teploty (pozor, snímač teplomeru, nie ECU !!!), odpojte vodič a odcviknite nasadzovaciu koncovku. Potom odizolujte asi 1cm dlhý koniec tohoto vodiča a radšej ho pocínujte pájkou (i keď to Opel nerobí ani z výroby - je to spoľahlivejšie). Potom zoberte vodič, dlhý tak, aby bolo možné ho natiahnut mezi riadiacim blokom a snímačom, odizolujte a pocínujte obidva konce, a jeden konec spolu s pôvodním vodičom k teplomeru dajte do novej nasúvacej koncovky, zatlačte, kľudne všetko môžete (aj keď nemusíte) pocínovať a nasaďte na snímač teploty. Druhý koniec do svorkovnice riadiaceho bloku - X4.
Spôsob ako dodatočne ochrániť kontakty relé - výkonná impulzná dióda v obrátenej polarite na motore ventilátora.Nastavenie požadovanej teploty zopnutia.
Po pripojení riadiaceho bloku, prekontrolovanie spojov atď, trimrom R15 nastavte minimálnu dĺžku doby zepnutia (točiť proti smeru hodín), naštartujte motor a počkajte než bude dosiahnutá teplota okolo požadovanej teploty zepnutie (radím 90 až 95st.), potom otočte regulační šrób (R2) na 2 otáčky po smere hod. ručičiek a počkajte cca 3 sekundy. Ak sa nič nebude diať, tak otočte ešte 2x po smere hodín a zasa počkejte 3sekundy. Ak nič - tak znova opakovať postup. Hneď ako ventilátor zopne, nechajte ho bežať až sa sám vypne a potom sledujte teplotu pri ktorej znova zopne - ak sa vám zdá že je veľmi nízka, otočte 1x proti smeru hod. ručičiek, ak je veľmi vysoká - po smeru. Teplota se dá nastaviť prakticky akákoľvek, len dávejte pozor, aby vami zvolená nebola nižšia ako teplota otvorenia termostatu - inak ventilátor bude bežať trvalo bez toho aby sa vypol. Po nastavení môžete ísť kam potrebujete, bez toho aby v dopravných zápchach, alebo veľkých vonkajšíchteplotách budete sledovať ručičku teplomeru a modliť sa, aby sa ten ventilátor konečne rozbehol...Ešte poznámka na záver - toto zariadenie je od začiatku konštrované pre použitie v aute, teda je dimenzované na rušenie, pulzačné napätia v sieti napájania, rovnako ako na obrovské teplotné rozsahy a maximálnu ,takpovediac leteckou spoľahlivosť- a preto, ak chcete niečo podobné pre domáce využitie - termostat skleníka, liaheň atď. , pozrite sa po iných (jednoduchších) schémach.