Warning (2): Trying to access array offset on null [APP/controllers/pages_controller.php, line 58]

Warning: Trying to access array offset on null in /data/5/2/52a1d110-84e0-4abc-bf28-7b380ca35791/opelclub.sk/web/app/controllers/pages_controller.php on line 58
Riadiaci blok ventilátora chladenia motora - OpelClub Slovensko

Riadiaci blok ventilátora chladenia motora

Takmer každý z nás sa určite nie raz stretol s dosť nepríjemnou situáciou - keď sa ručička teplomeru blíži ku kritickým hodnotám, a ventilátor chladiča sa neozýva. Je to zpôsobené jednoduchou vecou - teplotný spínač (bimetalický alebo parafínový-ako termostat) - je už svojím princípom dosť nespoľahlivá a poruchová vec, a u veľa Oplov je to umocnené ešte naviac tím, že motor ventilátora je spínaný napriamo cez ten teplotný spínač (vôbec nie cez relé) - a prúdová záťaž mu určite nerobí dobre - za určitú dobu sa zhoršuje kontakt - čím vzniká odpor, a kvôli veľkej proúdovej záťaži sa často roztaví plast v ktorom sú kontakty uložené - spínač je trvale nefukčný a môžete ísť pro nový. Ďalším dôvodom porúch spínačov je vyiskrenie kontaktov - motor ventilátora je jedna obrovská indukčná zátaž, a vysoké (až 300V) indukčné napätie pri rozpojení ľahko urobí elektrický oblúk. Nevšímať si porúch ventilátora chladenia by som neradil, určite nejeden z vás počul o tom, ako sa niekomu zkrútila alebo praskla hlava bloku válcov kvôli prehriatiu. Ďaľší dôvod pre perfektne funkčný systém chladenia už súvisí s motortuningom - ako je známe, čím vyššia je prevádzková teplota motora, tým efektívnějšia je jeho činnosť, a zvýšenie teploty "len o" 10°C znamená nárast výkonu o 5 až 10% pri nižšej spotrebe. K tomu je ale potrebné úplne perfektne funkčný systém chladenia s čo nejmenšou zotrvačnosťou, čo v praxi znamená čo nejpresnejšie fungujúci termostat.Dimenzovaný chladič (pre Opel Kadett/Vectra/Calibra atď. napr. chladič montovaný do 20xe, c25xe, c20let a podobne, chladiče slabších verzií sú nič moc a výkonný a presne spínaný ventilátor (a samozrejme dobré tesnenie pod nepokrútenou hlavou bloku valcov) - potom nie je problém nastaviť provádzkovú teplotu okolo 100-105°C, pričom ani keby sa v najväčších letných horúčavách motor dostal nad trebárs 105-110°C. Toho sú si vedomí rôzne tuningové firmy, ktoré ponúkajú ako podobné spínače ventilátorov, tak aj termostaty atď.

Obr. 1

- Klasická schéma - najhoršie možné prevedenie, ale stále sa používa - napr. Väčšina verzií Oplov 80-90. rokov. Cez teplotný spínač ide kompletný prúd - až 20A - čo zpôsobuje jeho veľmi rýchle znehodnotenie.

Obr. 2

- Zlepšená klasická schéma, používa sa u väčšiny áut konca 90.rokov (avšak u Oplov len u najvýkonnejších motorov a dieselov - c20let, 25xe, 20DTL atd), cez spínač ide malý prúd, vetrák je zapnutý pomocou relé. Barevnými čiarami znázornená 2 možné prevedenia: 1.- relé spíná +12V (modrou), 2. - relé spíná kostru (červenou).Dalšia možnosť ako sa v Oploch a iných autách (tých novších - tak od 2.polovice 90.rokov) spíná ventilátor chladenie - priamo z riadiacej jednotky motoru cez relé. Proti tomuto zpôsobu sa nič namietnouť nedá - spolahlivosť je prakticky 100%, jediný zápor - že sa nedá ľahko meniť teplota zopnutia - je kvôli tomu treba preprogramovať PROM v jednotke.Nižšie ponúknuté zapojenie okrem prakticky 100% spoľahlivosti vám dá tiež možnosť nastaviť teplotu zopnutia.(napríklad podľa toho, aké je ročné obdobie, aký máte olej, kde prevažne jezdíte - mesto/mimo mesto atď). Informácie o teplote, narozdiel od väčšiny podobných zariadení, sa získava priamo od štandardne zabudovaného teplotného snímača který dáva signál na teplomer v prístrojovke - a teda nie je nutný samostatný ďalší snímač. Ďaľšou výhodou oproti väčšine elektronických teplotných spínačov je maximálna spoľahlivosť, dobré odrušenie a určenie priamo do automobilu - kde se musí počítat ako s veľkými teplotnými rozdielmi, tak aj s vibráciami. Pričom cena je zhruba rovnaká ako cena bimetalického spínača u oficiálnych predajcov ND . Podobné zariadenie je v katalógu Sandtleru (nem. Tuningová firma) za 50 EUR.Hlavnou funkciou zariadenia je zopnutie relé hneď ako teplota prekročí zvolenú hodnotu, a nechá ho zopnuté po dobu minimálně 2 až 30sekund (nastavitelné), potom, ak teplota klesne pod stanovenú medznú hodnotu, sa relé odpojí, ak nie - nechá ho zopnuté po dobu ďalších 2 až 30sekund - a tak ďalej, až teplota motora klesne. Snímač teploty se nachádza priamo na bloku pri termostate - teda relé reaguje na skutočnú teplotu motora. Presnosť je cca 0,1°C.

Schéma, prevedenie a montáž ...

Takto DPS vyzerá v reále - je to menšie ako krabička od zápaliek.
A takto vyzerá (z pohľadu 5rokov starého UMAXe) osadená a pocínovaná, konektor a nastavovacie potenciometry sú na druhej strane.
Pohľad z druhej strany (BTW - trimr R15 tu nie je, miesto preň je drôtová prepojka - vpravo od UD282).
Pár poznámok k schéme:Všetky odpory - rozmeru smd R1206. Stabilizátor 7810 alebo 7812 sa používa len v autách zo stabilizovaným napájaním teplomera (napr. Opel, časť.Nissan, časť. BMW atď). U áut, kde ukazovateľ je napájaný priamo z palubnej siete, sa stabilizátor nepoužíva, preto len spojte jeho vstup a výstup prepojkou . Odpory R6 až R9 môžu mať akúkoľvek hodnotu od 15 do 150kOhm, hlavne musia byť rovnaké ( presné ,je to len delič napätia). Integrovaný obvod - 2 x J-FET operačný zosilňovač so zvyšeným pracovným teplotným rozsahom (-45..+120°C), napr. LF442AMH/MH (ale nie LF442CN/ACN - tie majú teplotný rozsah len 0 až 65°C) apod., najradšej treba použiť ruské 140UD282 - sú za jedno v normálním DIP8 púzdre (zatiaľčo LF442xMH - v guľatom TO99), a zároveň veľmi odolné a spoľahlivé. Trimer R2 (nastavuje teplotu zopnutia) - precízny viacotáčkový (nič iného !) - Dosku plošn.spojov je potom potrebné navrhnúť podľa použitého trimra. Trimer R15 (1M) - ten slúži k nastaveniu min. časovému opozdeniu a dává sa do série s R5, ktorého hodnota potom samozrejme nie je už 1M ako na schéme, ale tak 50 až 150k - vychádzame z toho, že časové opozdenie [sek.] =(R+R15)[Ohm] x C2[F] - približne.Pri montáži kľudne môžete nechať pôvodné zapojenie ventilátoru - na chod riadiaceho bloku to nemá žiadny vplyv. Ak ste mali vaše pôvodné zapojenie cez spínacie relé (a hlavne keď viete kde sa nachádza ---) ) , potom stačí samotný riadiaci modul bez relé. Okrem toho, u niektorých motorov - napr. c/x25xe, c20let atď., spínacie relé tvorí jeden celok s časovým spínačom, ktorý spína ventilátor chladenia na určitú dobu vždy po vypnutí motora - pre jeho čo najrýchlejšie dochladenie, a v tomto prípade je lepšie to relé nechať, len miesto bimetalu zapojiť riadiaci blok.Samotný riadiaci blok bez relé - vhodné ak už máte relé ventilátora osadené samostatne, rozmery: 60x40x25mm.
Schéma zapojenia riadiaceho bloku s oddeleným relé, relé je nejlepšie nechať na pôvodnom mieste (ak ste ho tam mali), alebo ho dať do skrinky s ostatnými relé (napr. podkapotou pri ľavom tlmiči - Vectra a Calibra). Relé môže spínať buď +12V (modré čiary), alebokostru (červené čiary). Riadiaci blok je nejlepšie umiestniť pod kapotu (aby sa nemusely ťahať vodiče z motorového priestoru do interiéru) - napr. v krabici pre relé, alebo vedľa vzduchového filtra apod. Pôvodní bimetalický spínač môžete odpojiť (je lepšie toto riešenie),alebo nechať zapojený, ak ho odpojíte - potom vodiče buď zkratujte a zaizolujte konce (ak montujete blok i relé), alebo (ak nechávate pôvodné relé) vodiče pripojte do svorkovnice riadiaceho bloku - jeden z nich je kostra - ten môžete pripojiť k X3 (viď obr.), druhý je výstup cievky relé - pripojiť k X2 (viď obr.).Od snímača teploty (pozor, snímač teplomeru, nie ECU !!!), odpojte vodič a odcviknite nasadzovaciu koncovku. Potom odizolujte asi 1cm dlhý koniec tohoto vodiča a radšej ho pocínujte pájkou (i keď to Opel nerobí ani z výroby - je to spoľahlivejšie). Potom zoberte vodič, dlhý tak, aby bolo možné ho natiahnut mezi riadiacim blokom a snímačom, odizolujte a pocínujte obidva konce, a jeden konec spolu s pôvodním vodičom k teplomeru dajte do novej nasúvacej koncovky, zatlačte, kľudne všetko môžete (aj keď nemusíte) pocínovať a nasaďte na snímač teploty. Druhý koniec do svorkovnice riadiaceho bloku - X4.
Spôsob ako dodatočne ochrániť kontakty relé - výkonná impulzná dióda v obrátenej polarite na motore ventilátora.

Nastavenie požadovanej teploty zopnutia.

Po pripojení riadiaceho bloku, prekontrolovanie spojov atď, trimrom R15 nastavte minimálnu dĺžku doby zepnutia (točiť proti smeru hodín), naštartujte motor a počkajte než bude dosiahnutá teplota okolo požadovanej teploty zepnutie (radím 90 až 95st.), potom otočte regulační šrób (R2) na 2 otáčky po smere hod. ručičiek a počkajte cca 3 sekundy. Ak sa nič nebude diať, tak otočte ešte 2x po smere hodín a zasa počkejte 3sekundy. Ak nič - tak znova opakovať postup. Hneď ako ventilátor zopne, nechajte ho bežať až sa sám vypne a potom sledujte teplotu pri ktorej znova zopne - ak sa vám zdá že je veľmi nízka, otočte 1x proti smeru hod. ručičiek, ak je veľmi vysoká - po smeru. Teplota se dá nastaviť prakticky akákoľvek, len dávejte pozor, aby vami zvolená nebola nižšia ako teplota otvorenia termostatu - inak ventilátor bude bežať trvalo bez toho aby sa vypol. Po nastavení môžete ísť kam potrebujete, bez toho aby v dopravných zápchach, alebo veľkých vonkajšíchteplotách budete sledovať ručičku teplomeru a modliť sa, aby sa ten ventilátor konečne rozbehol...Ešte poznámka na záver - toto zariadenie je od začiatku konštrované pre použitie v aute, teda je dimenzované na rušenie, pulzačné napätia v sieti napájania, rovnako ako na obrovské teplotné rozsahy a maximálnu ,takpovediac leteckou spoľahlivosť- a preto, ak chcete niečo podobné pre domáce využitie - termostat skleníka, liaheň atď. , pozrite sa po iných (jednoduchších) schémach.
Warning (2): Trying to access array offset on null [APP/views/themed/2015/pages/show.ctp, line 124]

Warning: Trying to access array offset on null in /data/5/2/52a1d110-84e0-4abc-bf28-7b380ca35791/opelclub.sk/web/app/views/themed/2015/pages/show.ctp on line 124

(default) 34 queries took 20 ms
NrQueryErrorAffectedNum. rowsTook (ms)
1SHOW FULL COLUMNS FROM `pages`16161
2SELECT CHARACTER_SET_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.COLLATIONS WHERE COLLATION_NAME= 'utf8_slovak_ci';111
3SHOW FULL COLUMNS FROM `users`12120
4SHOW FULL COLUMNS FROM `partners`16160
5SELECT CHARACTER_SET_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.COLLATIONS WHERE COLLATION_NAME= 'utf8_general_ci';111
6SHOW FULL COLUMNS FROM `memberinfos`41411
7SHOW FULL COLUMNS FROM `ranks`220
8SHOW FULL COLUMNS FROM `paymentmethods`440
9SHOW FULL COLUMNS FROM `membercars`17171
10SHOW FULL COLUMNS FROM `fueltypes`441
11SHOW FULL COLUMNS FROM `transmissions`440
12SHOW FULL COLUMNS FROM `axles`441
13SHOW FULL COLUMNS FROM `vipcards`881
14SHOW FULL COLUMNS FROM `categories`10100
15SHOW FULL COLUMNS FROM `attachments`771
16SHOW FULL COLUMNS FROM `attachments_pages`331
17SHOW FULL COLUMNS FROM `menuitems`13131
18SHOW FULL COLUMNS FROM `menus`551
19SHOW FULL COLUMNS FROM `settings`551
20SELECT `Setting`.`title`, `Setting`.`content` FROM `settings` AS `Setting` WHERE 1 = 1 110
21SELECT `Page`.`id`, `Page`.`content`, `Page`.`highlight_content`, `Page`.`highlight_url`, `Page`.`created`, `Page`.`modified` FROM `pages` AS `Page` LEFT JOIN `users` AS `User` ON (`Page`.`user_id` = `User`.`id`) LEFT JOIN `categories` AS `Category` ON (`Page`.`category_id` = `Category`.`id`) WHERE `Page`.`is_highlight` = 1 AND `Page`.`status` != 3 ORDER BY `Page`.`modified` desc 881
22SELECT `Attachment`.`id`, `Attachment`.`name`, `Attachment`.`saved_name`, `Attachment`.`type`, `Attachment`.`size`, `Attachment`.`created`, `Attachment`.`modified`, `AttachmentsPage`.`id`, `AttachmentsPage`.`page_id`, `AttachmentsPage`.`attachment_id` FROM `attachments` AS `Attachment` JOIN `attachments_pages` AS `AttachmentsPage` ON (`AttachmentsPage`.`page_id` IN (274, 257, 261, 258, 256, 198, 195, 197) AND `AttachmentsPage`.`attachment_id` = `Attachment`.`id`) 000
23SELECT `Menuitem`.`id`, `Menuitem`.`menu_id`, `Menuitem`.`title`, `Menuitem`.`url`, `Menuitem`.`parent_id`, `Menuitem`.`lft`, `Menuitem`.`rght`, `Menuitem`.`status`, `Menuitem`.`emph`, `Menuitem`.`is_category_list`, `Menuitem`.`sort`, `Menuitem`.`created`, `Menuitem`.`modified`, `Menu`.`id`, `Menu`.`title`, `Menu`.`status`, `Menu`.`created`, `Menu`.`modified` FROM `menuitems` AS `Menuitem` LEFT JOIN `menus` AS `Menu` ON (`Menuitem`.`menu_id` = `Menu`.`id`) WHERE `Menuitem`.`menu_id` = 2 AND `Menuitem`.`status` != 3 ORDER BY `Menuitem`.`sort` asc 881
24SELECT `Category`.`id`, `Category`.`title`, `Category`.`status`, `Category`.`parent_id`, `Category`.`show_in_menu`, `Category`.`lft`, `Category`.`rght`, `Category`.`created`, `Category`.`modified`, `Category`.`id_old` FROM `categories` AS `Category` WHERE `Category`.`status` != 3 AND `Category`.`show_in_menu` = 1 550
25SHOW FULL COLUMNS FROM `adpositions`991
26SHOW FULL COLUMNS FROM `advertisements`13131
27SELECT `Adposition`.`id`, `Adposition`.`title`, `Adposition`.`comment`, `Adposition`.`position_width`, `Adposition`.`position_height`, `Adposition`.`ad_width`, `Adposition`.`ad_height`, `Adposition`.`visible_ads_count`, `Adposition`.`status` FROM `adpositions` AS `Adposition` WHERE `Adposition`.`status` = 1 220
28SELECT `Advertisement`.`id`, `Advertisement`.`adposition_id`, `Advertisement`.`partner_id`, `Advertisement`.`valid_from`, `Advertisement`.`valid_to`, `Advertisement`.`saved_filename`, `Advertisement`.`alt`, `Advertisement`.`url`, `Advertisement`.`status`, `Advertisement`.`display_count`, `Advertisement`.`click_count`, `Advertisement`.`created`, `Advertisement`.`modified` FROM `advertisements` AS `Advertisement` WHERE `Advertisement`.`valid_from` <= '2025-05-09 23:15:01' AND `Advertisement`.`valid_to` >= '2025-05-09 23:15:01' AND `Advertisement`.`status` = 1 AND `Advertisement`.`adposition_id` IN (4, 5) ORDER BY RAND() ASC 001
29UPDATE `advertisements` AS `Advertisement` LEFT JOIN `adpositions` AS `Adposition` ON (`Advertisement`.`adposition_id` = `Adposition`.`id`) SET `Advertisement`.`display_count` = Advertisement.display_count + 1 WHERE `Advertisement`.`id` IS NULL00
30SELECT `Page`.`id`, `Page`.`category_id`, `Page`.`page_type`, `Page`.`layout_id`, `Page`.`title`, `Page`.`content`, `Page`.`status`, `Page`.`is_highlight`, `Page`.`highlight_content`, `Page`.`highlight_url`, `Page`.`user_id`, `Page`.`vip_only`, `Page`.`created`, `Page`.`modified`, `Page`.`view_count`, `Page`.`old_author_id`, `User`.`id`, `User`.`user`, `User`.`password`, `User`.`pwd_old`, `User`.`status`, `User`.`name`, `User`.`nickname`, `User`.`email`, `User`.`admin`, `User`.`partner_id`, `User`.`created`, `User`.`modified`, `Category`.`id`, `Category`.`title`, `Category`.`status`, `Category`.`parent_id`, `Category`.`show_in_menu`, `Category`.`lft`, `Category`.`rght`, `Category`.`created`, `Category`.`modified`, `Category`.`id_old` FROM `pages` AS `Page` LEFT JOIN `users` AS `User` ON (`Page`.`user_id` = `User`.`id`) LEFT JOIN `categories` AS `Category` ON (`Page`.`category_id` = `Category`.`id`) WHERE `Page`.`id` = 82 AND `Page`.`status` = 1 LIMIT 1111
31SELECT `Attachment`.`id`, `Attachment`.`name`, `Attachment`.`saved_name`, `Attachment`.`type`, `Attachment`.`size`, `Attachment`.`created`, `Attachment`.`modified`, `AttachmentsPage`.`id`, `AttachmentsPage`.`page_id`, `AttachmentsPage`.`attachment_id` FROM `attachments` AS `Attachment` JOIN `attachments_pages` AS `AttachmentsPage` ON (`AttachmentsPage`.`page_id` = 82 AND `AttachmentsPage`.`attachment_id` = `Attachment`.`id`) 000
32UPDATE `pages` AS `Page` LEFT JOIN `users` AS `User` ON (`Page`.`user_id` = `User`.`id`) LEFT JOIN `categories` AS `Category` ON (`Page`.`category_id` = `Category`.`id`) SET `Page`.`view_count` = Page.view_count + 1 WHERE `Page`.`id` = 8211
33SELECT `Category`.`lft`, `Category`.`rght` FROM `categories` AS `Category` WHERE `Category`.`id` = 15 LIMIT 1110
34SELECT `Category`.`id`, `Category`.`title` FROM `categories` AS `Category` WHERE 1 = 1 AND `Category`.`lft` <= 29 AND `Category`.`rght` >= 30 ORDER BY `Category`.`lft` asc 110
(forum) 5 queries took 1 ms
NrQueryErrorAffectedNum. rowsTook (ms)
1SHOW FULL COLUMNS FROM `phpbb_posts`29290
2SELECT CHARACTER_SET_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.COLLATIONS WHERE COLLATION_NAME= 'utf8_bin';110
3SELECT CHARACTER_SET_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.COLLATIONS WHERE COLLATION_NAME= 'utf8_unicode_ci';110
4SHOW FULL COLUMNS FROM `phpbb_topics`38381
5SHOW FULL COLUMNS FROM `phpbb_forums`50500