Starnutie EPROM - ako proti tomu bojovať?

Pozor!!! Všetky tu popisované kroky sú zásahom do riadiacej jednotky motora aj keď táto metóda bola niekoľkokrát vyskúšaná, k prevedeniu zásahu sú potrebné isté skúsenosti s elektronikou a zručnosť, preto nemôžem vziať na seba žiadnu zodpovednosť za akékoľvek poškodenie vašej riadiacej elektroniky.Väčšina áut značky Opel, čo sa u nás preháňa po cestách, už dosahuje v priemere okolo 10 rokov. Okrem toho, že se začínajú množiť mechanické poruchy, tak čím ďalej tým viac sa stáva, že zlihá elektronika, pričom dosť často zliháva to, bez čoho motor nemôže správne pracovať - ECU(elektronická riadiaca jednotka). Pričom v 9 prípadoch z 10 za to môže jej EPROM. Obvykle sa to prejavuje celkovým blbnutím motora - lietajú otáčky, nepravidelný voľnobeh, pričom kontrolka CE buď mlčí,alebo dáva nepravdivé informácie.Dôvody sú prozaické - v prakticky všetkých UV-mazateľných EPROM-čipoch je zaručená doba zachovania informácií 7-8 rokov (i keď to neznamená,že to nemôže byť oveľa dlhšie), a v dobe, keď sa veľa našich "miláčikov" vyrobila, oveľa spoľahlivejšie EEPROMky ešte neboli tak rozšírené.Logicky riešenie sa núka samé: znovu prepísať EPROM. Dá sa buď na stávajúci čip, čo ale neodporúčam z 2 dôvodov: k zmazaniu je potrebná UV mazačka a za druhé, čip sa môže poškodiť pri vyberaní. Teraz to hlavné - ako to urobiť. No, nikdo sa nemusí báť, nieje to zas tak extrémne zložité. Vyberie sa ECU, dá sa dole kryt - na kryte je napísaný model ECU, typ EPROM, katalógové číslo atď., pod ním sú obvody.
Mezi nimi je čip, označený (no, niekedy je označený inak, ale je to on) 27c256 (u áut so vstrekovaním Motronic). To je ten, ktorý potrebujeme. Mal by byť v pätici, ak nie je do plošáku rovno zaletovaný (málokedy, skôr u áut do r.v. 89), potom je lepšie odcvikať všetky jeho nohy po jednej, potom ich jednotlivo vyletovať a priletovať päticu. Potom sa čip buď vymaže UV lampou, alebo sa kúpi nový (v GM za cca 200 Sk, 27c256-120T, existuje ešte lepšie riešenie - použiť čip W27c256 od Winbond, jedná sa vlastne o EEPROM určený práve k náhrade EPROM), strčí sa do programátora, naprogramuje, strčí se do ECU a tým to končí.Tiež sa dá urobiť jedna ešte lepšia vec - nahrať si svoj pôvodný EPROM do počítača, pokiaľ sa auto chová bezproblémove, a potom ho len prepísať na nový čip až niekedy príde k problémom. Musíte si ale byť istí, že nahrávate úplne perfekný EPROM.
Štandartný čip ECUMazacie oknoAdresa stránky pre stiahnutie software do EPROM
http://www.doc-scorpion.narod.ru