Trojtest nového modelu Opel Corsa

fotka

Pri príležitosti 16. Letného zrazu Opelclubu Slovensko sme dostali 2 Corsy od importéra značky Opel na Slovensko, konkrétne krásnu červenú Corsu 1,5 cdti Elegance s 6 rýchlostným manuálom, výkonom102 koní a dychberúcu oranžovú Corsu 1,2 GS Line s 8 rýchlostným automatom a výkonom 130 koní. Cestou sa k nám pridala biela, 1,2 Edition s 6 rýchlostným manuálom a výkonom 100 koní, od nášho ďalšieho hlavného partnera, dealerstva KM Cars. Ja osobne som šoféroval práve tú GS line... Paťo má rád naftu, už po ceste po autá mi pílil uši, že on bude brat červenú. Nechal som sa prehovoriť. Nakoniec, keď nad tým rozmýšľam s odstupom času, spravil som dobre. Ale o tom neskôr. No a bielu šoféroval Peter.

No, ale poďme si ich predstaviť podrobnejšie. Začnem bielou, no bielou, ono je to kombinácia bielej karosérie a čiernej strechy s čiernymi A stĺpikmi. Vypadá to zaujímavo a trochu športovejšie. Jazdí na hliníkových 16“, ktoré kupodivu nevypadajú ani veľké a ani malé. V predu svietia komplet LED svetlá, ktoré sú ale za príplatok. Oproti štandardnej výbave je vonku ešte parkovacia sada, ktorá obsahuje parkovacie senzory a 180° parkovaciu kameru, napojenú na rádio s 7“ displejom a mirrorlinkom. A to nás dostáva do interiéru. Kupodivu celkom priestranný interiér na túto triedu ma veľmi prekvapil. V základnej výbave má každá Corsa IsoFix úchyty na prednom sedadle a 2x na zadných sedadlách. Vpredu miesta habadej, dokonca tvrdím, že pre mladú rodinu je to auto úplne plnohodnotné. Teda ak mladá rodina je 2 dospelí a 2 deti tak do 8-9 rokov, vzadu je síce celkom dosť miesta, ale pre dospelých trochu pomenej. Malá nevýhoda je kombinácia kratších zadných dverí a hrubšieho C stĺpika, ktorý trochu prekrýva zadné sedadlá. Daň za bezpečnosť. Kufor slušný na túto triedu, vojde sa dnu bez problémov aj kočík, aj nákup. Interiér sa dizajnérom vydaril (aspoň podľa mňa), mne trochu pripomína kombináciu moderných prvkov a starších áut zo 70 rokov, napríkladovládač kúrenia a klimatizácie mi pripomína Opel GT zo 68-meho. Trochu dole a trochu od ruky. Stredom prístrojovky prechádza dominujúca linka v striebornej farbe, doplnená o svetlé panely pred spolujazcom a na dverách. V príplatkovej výbave je aj vyhrievaný volant a vyhrievané sedačky. Tie sú príjemne, pohodlné a majú aj dobré bočné vedenie. Interiér je veľmi dobre odhlučnený, dokonca motor ani nepočuť. Jemne sa prejavuje pri väčšom zaťažení a otáčkach, ale keďže táto biela Corsa bola úplne nové auto, tak ju Peter veľmi nenaháňal. Motor je 3 valec objemu 1,2 litra, dopovaný turbom, ako skoro všetky moderné motory. Je skombinovaný s 6 rýchlostným manuálom s dlhšími prevodmi kvôli nižšej spotrebe. Má 100 koní a je to slušná kombinácia pre pohon. Ani veľa, ani málo. Ale možno by som doporučoval automat. Ten je famózny. Ale ten spomeniem pri GS line.

Červenú Corsu Elegance šoféroval Paťo, už po pár km vysmiaty od ucha k uchu. Úplne ho dostala. Proste krásne, elegantné auto. Kombinácia farby karosérie a dizajnu diskov sa fantasticky vydarila. Červená metalíza, chrómové lišty pod oknami a v maske chladiča, čierne lesklé B stĺpiky. Táto kombinácia je famózna a decentná zároveň. Vzadu pribudla decentná koncovka výfuku. LED Svetlá sú tu v štandarde. Aj táto Corsa mala parkovací paket s parkovacou kamerou. Hliníkové disky ale majú už 17“ rozmer. Jazda kupodivu nieje vôbec tvrdá. Interiér je tiež elegantný, dokonca vzbudzuje pocit luxusu. Majú to na svedomí matné chrómované lišty na prístrojovej doske, na volante a na stredovom tuneli. Panel pred spolujazcom má krásny povrch v čiernej metalíze, ktorej sekundujú panely na dverách v rovnakej farbe. Sedačky majú kombináciu kože a látky s pekným, decentným dizajnom, zo zadnej strany majú odkladacie kapsy. Volant a hlavica manuálnej prevodovky je potiahnutá kožou, za príplatok boli vyhrievané sedačky a vyhrievaný volant. Svetelné senzory a samostmievacie stredové zrkadlo je tu tiež štandardom. A 4 okná v elektrike tiež. 7“ displej tiež. Proste fakt pocit luxusu. Pod kapotou máme 1,5 CDTi čo je vlastne zmenšenina známeho a hodne používaného 1,6 Hdi. Je kultivovaný, dostatočne silný a úsporný zároveň. 6 rýchlostná prevodovka je dobre zladená. Paťovi vychádzala spotreba 4,5-4,8 litra na celej ceste tam a späť a to sme mali čo to prejdené po Bratislave a cca 400 km v diaľničnom tempe. Dynamika je slušná, aj keď na GS-line sa to nechytalo. Pri Trnavskej diaľničnej križovatke to za GS-line nestíhalo ani na 3-ke. Ten rozdiel výkonu tam proste bolo cítiť. Ale pochybujem, že si nafťáčika kúpi niekto kto bude chcieť jazdiť agresívne. Ono Corsa má na agresívnu jazdu jeden nedostatok, ale ten spomeniem pri GS line. Prečo až tam? Lebo som s ňou šiel ja, viem presne opísať čo robila. Tieto autá som nešoféroval ja, a pocity z nich mám len sprostredkované, prípadne mám čo to s nimi prejdené, ale nie moc. Každopádne podvozok je u všetkých áut rovnaký a u GS-line to cítiť najviac.

A to nás privádza ku Corse GS-line. Ku autu, o ktorom, keby mi niekto povedal, keď som si preberal kľúče, že poviem slová, ktoré som povedal v nedeľu na zraze a píšem sem teraz, že ich poviem, tak mu neuverím. Ku autu, v ktorom som si počas šoférovania trhal moje šedivé vlasy a bradu, vyškieral sa od ucha k uchu pri každom zošliapnutí plynu, kde mi 2x stiahlo „moje zadné polovičky“ tak, že by sa mi ani zastrúhaný vlas... A kde som si užíval každé preradenie automatu, keď sa mu dal povel cez pádla pod volantom. Ku autu, za ktorým mi bolo smutno , keď som vrátil kľúče. Ku autu, ktoré, keby som mal naň financie, by som si vážne kúpil. Ja.. Čo nemám rád 3 valce, neverím novým autám, a synonymom bezpečnosti je 2 tony vážiace monštrum, čo má 5 metrov a ocele viac ako plastov. A aj tak by som ju kúpil, len nemám voľné financie. Moja smola :( Ona je totiž nádherná. Oranžová perleť v kombinácii s čiernou strechou, čiernymi kolesami s leštenými plochami, ostrejšími a málinko agresívnejšími nárazníkmi, ozaj berie dych. Vpredu sú štandardné LED svetlá, v zadu tiež. LED zadné svetlá má len GS-line. Dvojitú koncovku výfuku má tiež len GS-line a aj sa hodí k autu.. Škoda len, že pri sport móde a preradení nadol, si neprskne ako pri iných športových autách alebo hothatchoch. Dalo by tomu krajší, agresívnejší pocit. Chrómové doplnky sa obmedzili len na linku v maske a loga. Ono nejako to ani nechýba a celkom pekne to podtrhuje športový vzhľad. Interiér sa mi páčil najviac. A nielen mne. Celý sa niesol v čiernej farbe. Tie čierne panely pred spolujazcom nahradili strieborné panely, ktoré majú pripomínať hliník, striebornú linku prístrojovky nahradila nádherná červená. Hlavica radenia automatickej prevodovky je super efektná, pripomínajúca luxusné modely prémiových značiek. Za príplatok vyhrievané predné sedačky sú v športovom dizajne, so super bočným vedením, ale sú fakt komfortné. To by som od nich nečakal... Stredom čiernych predných aj zadných sedačiek ide červenobiela linka podtrhnutá prešívaním, čo je fakt krásna kombinácia. Čierny strop celkom zaujímavo podtrhuje športovosť interiéru, opticky znižuje strechu. Tá mala aj panoramatické sklo, čo je síce efektné, ale v lete trochu nepraktické. Aspoň podľa mňa. Samozrejmosťou sú 3 úchyty IsoFix, dva vzadu a jeden na sedadle spolujazca. Vo výbave boli aj 4 okná v elektrike, parkovacia kamera, a 7“displej s autorádiom. Z toho som si trhal vlasy a bradu... Nieže by to hralo zle, len to ovládanie... Trvalo mi 3 zastávky na pumpe, 2 telefonáty a aj tak som nakoniec nenašiel bez pomoci nastavenie hlasitosti navigácie. Tak isto dátové toky, nevedel som pochopiť, prečo niektoré miesta navigácia odrazu nepozná, keď predtým ma tam navigácia kľudne dotiahla. Pochopil som neskôr. Keď som pripájal telefón k autorádiu, odklikol som všetky položky (hovory, zoznam, dátové toky), lenže, po opätovnom automatickom pripojení telefónu, sa dátové toky automaticky neaktivujú. Takže zakaždým otvoriť v menu položku pripojenia, opätovne zakaždým odkliknúť dátové toky a ahaho, navigačka si zrazu spomenula. Toto isté mi trochu znepríjemňoval tempomat. Zapnem tempomat samostatným tlačítkom do pohotovostného režimu, nastavím rýchlosť, všetko v pohode... Prekvapenie prichádza po opätovnom naštartovaní. Kde je pohotovostný režim tempomatu??? Aha, treba ho opäť aktivovať.Na Insigniach ten tempomat ostáva v pohotovostnom režime, kým ho zas tlačítkom nevypnete. Trochu otravné. Vlastne, po autorádiu a asistente jazdy v jazdných pruhoch, je to najotravnejšia vec v aute. Asistent jazdných pruhov nieje zlý, ale vydržal som ho využívať cca 25 km. On sa snaží držať auto uprostred jazdného pruhu, čo je síce fajn, ale on sa to snaží až moc. Takže ak jazdíte trošku dynamickejšie, idete ideálnejšiu stopu a využívate celú šírku pruhu, tak sa polovicu času pretláčate s volantom, lebo vo vnútri zákruty sa vás auto snaží dostať od kraja. Nevydržal som viac ako 25 km. Potom som ho radšej vypol. Našťastie to šlo. Sledovanie mŕtveho uhla je super a fungovalo perfektne. Brzdový asistent som našťastie nepotreboval. Za mňa najlepší moderný asistent. No, ale vráťme sa na chvíľu ešte k interiéru. Volant je super, dobre sa drží. Žiaľ pri kombinácií s automatickou prevodovkou nie je možné doobjednať vyhrievaný volant, čo považujem za mínus. Na druhej strane máme k dispozícii F1 radenie pod volantom, ktoré ocení nejeden užívateľ. V interiéri sa nachádza veľké množstvo odkladacieho priestoru. Do dverí sa zmestí aj 1,5 litrová fľaša. Skrinka pred spolujazcom je veľká a hlboká. V stredovej konzole pod prístrojovkou som objavil nášho známeho žraloka. Tradícia ostala. Je v nej aj zásuvka na 12V a vstup na USB. Doporučenie, nenabíjajte telefón cez usb zásuvku a kábel, autorádio sa v momente snaží neustále prepnúť na mirror link. A stále dookola. A zas si z toho trháte vlasy. :D Takže bud nabíjačka do 12V zásuvky, alebo ak si priplatíte, tak bezdrôtovo. Inak, v Corse je miesta habadej, vpredu je miesta pomaly ako v Omege (za to som od ortodoxných Omegistov skoro dostal po hlave a nebavili sa so mnou cca 2 hodiny), vzadu je to už horšie, pre deti je tam miesta veľa, ale aj dospelých to odvezie v pohode, aj keď už s kompromismi. Stále sa ale bavíme o kompaktnom mestskom aute, kde pred pár rokmi ste sedeli vzadu s kolenami pomaly pod bradou alebo v chrbte vpredu sediacich. Táto Corsa je ale celkom dobrý mix malého hothatchu a pohodlnej limuzíny. Fakt. Nieje problém s ňou cestovať 300 km na jeden záťah a vystúpiť nedolámaný,neusedený. Je fakt pohodlná. Na diaľnici sa cíti ako ryba vo vode, je tichá v interiéri, pohodlná, krásne filtruje nerovnosti a ako keby sa vznášala nad cestou. Pocit aký som zažíval v Omege na dlhých cestách. Kupodivu k tomu celému prispieva automat, ktorý je v mojom pohľade fantastický. Je perfektne odladený, na diaľnici pri 130 km/h gps to malo na 8 len 2300 ot. Využíva plný potenciál 130 koňového motora a po pravde, pochybujem, že terajšie manuály sa naň vôbec chytajú. Jedinú výnimku tvorí rozbeh. Trochu dlhšie rozmýšľa, ale to je daň sa potlačenie možnosti LSPI*. Najviac to vidno pri podradení pri kickdowne na diaľnici, kde nemá problém podradiť z 8 do 3. Vtedy začína zaujímavý postup, kde si motor podvihne otáčky, počká si pár stotín sekundy, kým turbo vyvinie plniaci tlak a až potom pustí motor do výkonu. Ale s tou pol až trištvrte sekundou treba rátať. Ale ak si chcete užívať ten maloobjemový turbomotor čo najdlhšie, veľmi rýchlo mu to odpustíte. Inak radí nádherne plynulo. Veľmi veľa ľudí si myslí, že to je hydromeničová prevodovka, práve kvôli tej reakcii.Je to však dvojspojková prevodovka. Má 3 módy radenia, buď normálny, kde automat radí úplne sám,potom je ďalší mód, de-facto plnohodnotný automat, ale dajú sa meniť stupne pod volantom, no apotom sa dá prepnúť čisto do manuálneho módu, kde radíte sami, pádlami pod volantom. Okrem toho má GS-line aj prepínanie módov jazdy Sport – Normal – Eco, kde sa mení všeobecná charakteristika preraďovania, pri Sport radí motor vo vyšších otáčkach a drží motor v pásme plniaceho tlaku, aby malo okamžitú reakciu na plyn, v móde Eco zas radí v nízkych, kvôli spotrebe, ale viac trápi motor. Najviac to bolo vidieť pri stupáku za Nitrou, smer Vráble. V tom stupáku od kruháču pod diaľnicou, som v móde Normal mal zaradenú 4 a 2400 ot, keď som ho prepol do modu sport,podradilo do 3 a 3100 ot, a keď som ho prepol do Eco, tak zaradilo 5 a trápilo motor hore kopcom na1500 ot. No po pravde, nerobil by som mu to. Motor je už pár rokmi overený 3 valec PureTech s objemom 1,2 litra a dopovaný turbom. Má kupodivu tichý chod, normálne by ste nepovedali, že to je 3valec. Až keď ho dostanete do záťaže, začne sa veeeľmi tlmene ozývať. Našťastie. Zvuk 3 valca neznášam. :D Má 130 koní, slušný krútiaci moment 230 Nm pri nízkych 1700 otáčkach a celkom dobrú reakciu na plyn. Ako som spomínal, podvozok je super, perfektne filtruje nerovnosti, je komfortný aj pri použití 17“ kolies, neprenáša hluk. Riadenie je príjemne tuhé, dáva dobrú spätnú väzbu aj pri ostrejšej jazde. Avšak zadná náprava je veľmi gumená a miestami som mal dojem plávania zadnej časti.Trochu to bolo cítiť na diaľnici okolo kamiónov, kde som si najprv myslel, že to je len bočný vietor. Ale keď som musel ostrejšie brzdiť na starom diaľničnom obchvate Nitry a zadok mi začal plávať tak, že už som si myslel, že to opriem o zvodidlá, by ste sa mi krvi nedorezali. Našťastie ESP to uhralo.. Toto je umňa jedno z mála mínusov tohto auta. Predpokladám, že sa to časom vyrieši priamo z továrne, alebo aftermarket. Samotná spotreba je super, cestou na zraz sme sa dostali v priemere na 5,9 litra. Tam sme sa čo to povozili s členmi, ktorí sa chceli zoznámiť s Corsami a hneď sme boli o liter hore s priemerkou. Keď sme autá odovzdávali, GS-line mala na palubáku priemer 6,6 litra benzínu a Elegance mala 4,6 litra nafty. Na diaľnici nemala problém isť GS-line so spotrebou cca 5-5,5 litra na 100 km.

Ako by som to zhrnul? Corsa je super malé / veľké, komfortné auto, nielen do mesta, ideálna pre mladých alebo mladé rodiny. Má nejaké mínusy, na ktoré sa hádam dá zvyknúť a na niektoré si dať pozor. Ako motorizáciu odporúčam skôr 1,2 litrový turbobenzín s perfektnou automatickou prevodovkou. Naftovú verziu odporúčam skôr pre flotilové vozidlá, vzhľadom na to, že rozdiel spotreby nieje až taký markantný + rozdielna cena a možnosť len manuálnej prevodovky dáva návratnosť len pri veľkom nájazde. A ak plánujete jazdiť kratšie vzdialenosti, alebo výrazné km v meste, kľudne zoberte plne elektrickú verziu.

 

 

Viac fotiek nájdete vo fotogalérií, ktorá je k dizpozícií na adrese: http://www.opelclub.sk/galleries/show/71

Autá riadili:

Opel Corsa GS-line 1,2 Turbo 130 HP A/T – Richard Mészároš (prezident Opelclubu Slovensko)

Opel Corsa Edition 1,2 Turbo 100 HP M/T – Peter Thaller (viceprezident Opelclubu Slovensko)

Opel Corsa Elegance 1,5 CDTi 102 HP M/T – Patrik Blaži (člen správnej rady Opelclubu Slovensko)

 

*LSPI – Extrémne detonačné horenie, fenomén, ktorý sa objavil v značnej miere, s príchodom maloobjemových, vysokovýkonových turbomotorov, kde pri veľkom zaťažení a nízkych otáčkach motora bez dostatočného plniaceho tlaku, môžedôjsť k detonačnému horeniu zmesi, ktoré je v extrémnom prípade schopné zničiť piesty a vnútro motora.

 

Autor článku: Richard Mészároš