50 rokov testovacieho centra v Dudenhofene

Testovací okruh Opel v Dudenhofene, ako ho poznali v tom čase, keď sa otvorilo, má 50 rokov. Odvtedy muselo nespočetne veľa Oplov čeliť ťažkým testom na ich ceste výrobným procesom. Hneď od začiatkov bol tento okruh kontinuálne rozširovaný a modernizovaný. Medzičasom sa z neho stalo najvačšie a najdôležitejšie testovacie centrum Opel v Európe. Opel bude oslavovať polstoročie dňom otvorených dverí 10. septembra. Fanúšikovia a zamestnanci dostanú exkluzívny pohľad do zákulisia toho, akým spôsobom toto testovacie centrum funguje. A Opel taktiež privíta vysoký počet návštevníkov, okolo 20 000- vrátane mnohých známych tvárí zo sveta politiky, športu i ekonomiky- s pestrofarebným predstavením okolo modelov a motoršportových väzieb značky.

Žiadne zľutovanie, hneď od začiatku

Na začiatku, v apríli 1966, 2,6 štorcových kilometrov testovacieho okruhu obsahuje kombináciu rozličných ulíc a ciest s celkovou dĺžkou 33 kilometrov. Vtedy, rovnako ako dnes, nemali inžinieri žiadne zľutovanie, keď išlo o testovanie nových vývojových prvkov. Testujú napríklad na 5 kilometrov dlhom okruhu, okruhu  s prevýšením 33 stupňov a vysokorýchlostnom okruhu, ktoré obklopujú samotný testovací okruh. Prípadne sa využíva „šmyková podložka“ – betónová plocha s priemerom 100 metrov. Používa sa na potvrdenie správnej funkčnosti riadenia, alebo pre presné meranie vzniku šmyku vozidla v zákrutách. V roku 1980 bol pribudovaný 4,4 km kus trate pre testovanie zvuku a komfortu. V roku 1992 bol komplet celý vysokorýchlostný okruh renovovaný, kvôli vysokému zaťažovaniu. Od tej doby testovací okruh, zvukový a komfortný okruh, šmyková podložka, kopec a trať pre ovládanie a záťažové testovanie umožňujú robiť rozsiahle testy a výskumné práce na motoroch, brzdách, riadení a podvozku.

Prejazd zákrutou v rýchlosti 250km/h – bez rúk na volante.

Táto oblasť sa postupne rozrastá. V roku 2004 bola pridaná oválna trať s vodným a odvodňovacím systémom pre skúšky zrýchľovania a na slalomové testy. Testovacia lavica pre testovanie pohonu všetkých štyroch kolies nasleduje v roku 2006 spolu s modernými priemyselnými čerpacími stanicami s 32 čerpadlami a 16-timi rôznymi druhmi paliva. Odkedy v roku 2012 druýkrát renovovali okruh, testovací jazdci môžu prechádzať strmou zákrutou v 250 kilometrovej rýchlosti bez vplyvov bočných odstredivých síl. Teoreticky teda môžu jazdiť „bez rúk“. Je to dokázanie toho, ako predtým vypočítané cieľové hodnoty, napríklad pre maximálnu rýchlosť, vyzerajú v skutočnosti. Interná meteorologická stanica poskytuje dáta o vlhkosti, rýchlosti vetra a jeho smere. To je doplnené o vysokocitlivé senzory zabudované do povrchu cesty – tie permanentne poskytujú údaje o teplote a vlhkosti povrchu, takže to všetko môže byť započítané do výsledkov testov. A samozrejme trate musia byť pripravené na testy podľa poveternostných podmienok.

Keď sú nové vozidlá, ako napríklad súčasná Opel Astra, poslané na svoju cestu do Dudenhofenu, znamená to pre nich odolávať okolo 40 000 km v extrémne namáhavých podmienkach v testovacom centre. Táto vzidalenosť je rovnaká, ako vyše 200 000 km, alebo 15 rokov jazdenia po reálnych cestách. A k tomu pripočítajme nespočetne veľa kilometrov na ostatných testovacích okruhoch a verejných cestách po celom svete. Podľa Opla by to všetko malo byť ekvivalentom jednej celej životnosti auta skrátenej do iba 24 týždňov.

Jedným z rozhodujúcich testov, ktoré musí Astra podstupiť, je „únavový test“. Vytrvalostné trate ponúkajú celý rad rôznych povrchov, ako sú asfalt, dlažobné kocky, hrbole a početné rohy. Tu môžu inžinieri skontrolovať, či výkon a kvalita prototypov, ktoré namerali a zhodnotili, môžu byť uvedené do bežnej výroby.

Investície na vývoji vozidiel budúcnosti

Opel začal najväčší projekt rozšírenia a modernizácie v Dudenhofene k dnešnému dňu v roku 2013. Spoločnosť preinvestuje vysoké dvojmiestne číslo do oblasti juhovýchodne od Frankfurtu so skoro 65-timi kilometrami testovacích tratí do roku 2020. V súčasnej dobe je nová prístupová cesta, vedúca  k budove recepcie a parkoviskám, už dokončená. Okrem toho dielňa na podvozky s veľkým skladom pre až 8000 kolies/ pneumatík a lavica na motorové testy, môžu byť slávnostne otvorené. „Dlhá rovinka“ – má dva kilometre a viac pruhov vrátane vratnej slučky a šikmými rohmi, je už tak isto v prevádzke. Uhol týchto vyššie spomínaných rohov bol určený tak, aby všetky 4 kolesá niesli rovnakú záťaž pri ich prechádzaní. Toto dovoľuje dosiahnuť také výsledky pri brzdových testoch, ako keby išlo vozidlo priamo.

Nová šmyková podložka s priemerom 300 metrov je tu v rekonštrukcii a bude určená pre testovanie autonómneho riadenia. Rovinka sa bude potom formovať do tvaru lievika, ktorý sa rozširuje z 30m na 300m a podľa Dr. Matthiasa Schollmaiera (riaditeľa Testovacieho centra Opel), by na ňom kľudne mohol pristát Boeing 737. „Dlhá rovinka“ je prvým prvkom, čo sa nachádza mimo pôvodného územia a je paralelný na priľahlú hlavnú cestu. Pre tento dôvod museli od mesta odkúpiť pozemky.

Opel tiež zvyšuje kapacity na testovanie jazdných asistentov v Rodgau-Dudenhofene tým, že vytvára novú trať  pre autonómne núdzové brzdenie. „Máme veľké plány“ hovorí Schollmaier. "Okrem iného sa pozeráme na sklad pre zásahové vozidlá a servisný materiál, ďalšie kancelárie, dve viacpodlažné parkoviská a vznikla tu aj ultra-moderná jedáleň kvôli zvyšujúcemu sa počtu zamestnancov." Okrem toho bude celková dĺžka testovacích tratí zvýšená na 90km počas najbližších rokov. Tiež sa dobudujú nové lavice na testovanie hnacieho ústrojenstva, nové časti tratí a nové cesty pre splnenie rôznych požiadavok. Počet zamestnancov sa tak v ultra-modernom Dundenhofen testovacom a vývojovom centre zvýši zo 150 na 700.

Príbehy z Dudenhofenu:

Tučná borovica a Przewalskiho kone.

Ochrana životného prostredia je dôležitá nielen počas skúšok - hrá dôležitú úlohu pre samotnú oblasť testovacieho centra. Na mieste majú čerpacie stanice cez 16 rôznych druhov paliva a nabíjacie stanice pre elektromobily sú tak isto dostupné. „Celý svetelný systém bude čoskoro prerobený na LED osvetlenie, čím sa stane ešte viac efektívnejšim“. Povedal Schollmaier. Použitie internej termálnej elektrárne je tiež témou budúcnosti. Počas plánovacieho obdobia územia sa zodpovední ľudia snažili zachovať čo najviac stromov, ako to len bolo možné a to nie len preto, aby ochraňovali prototypy pred zvedavými pohľadmi striehnucich fotografov. Najstaršia borovica v Hesse sa stále dá vidieť v strede testovacej oblasti a ide o strom nazvaný „dicke tanne“ (túčná borovica) starý okolo 275 rokov.

Okrem toho je možné vidieť vzácne Przewalskeho kone, pasúce sa v susedstve testovacieho centra. Zvieratá sú súčasťou projektu ochrany prírody v blízkosti Babenhausen, ktoré Opel podporoval od roku 2009. Opel AG financoval projekt sumou 900 000€ a spolupracuje s Národným oddelením lesov Schwarzenborn a Národnou agentúrou verejného majetku. Rozširovanie Rodgau-Dudenhofen testovacieho centra je kompenzované intenzívnou podporou národných rezervácií.

Ako to všetko začalo

Ultra-moderné Opel testovacie centrum vďačí za svoju existenciu šťastnej náhode. Bývalý starosta Dudenhofenu Ludwig Kratz dostal tučnú obálku adresovanú „starostovi Dudenhofenu“ v roku 1963. Poštové smerovacie číslo však chýbalo. Kratz si prečítal tento list od realitného agenta, kde sa spomínalo vyjednávanie medzinárodnej automobilky a komunity Dudenhofenu v Palatinatskom regióne už nejaký ten čas, keďže automobilka chcela postaviť novú testovaciu trať. Šikovný starosta prevzal iniciatívu do vlastných rúk a ponúkol im oblasť v lese, patriacu jeho mestu – Rodgau-Dudenhofen- ako alternatívu. Opel súhlasil s dohodou potom, ako sa všetky nezrovnalosti vyjasnili. Predajná zmluva bola podpísaná 15. októbra 1964. Úspešný príbeh testovacieho centra sa tak začal a v excelentnej spolupráci s mestom Rodgau.

Testovanie

Pracovníci Opel testovacieho centra pracujú na tri zmeny sedem dní v týždni. Každý deň všetci testovací jazdci spolu nazbierajú 40 000 kilometrov. Vyjazdia tak vyše 500 pneumatík mesačne.

Udalosti

Nezáleží na tom, či ide o predstavenie auta, jazdca, alebo OPC výkonnostného tréningu, Testovacie centrum Opel už viac nie je prísne uzavreté pre verejnosť, ale namiesto toho ponúka ideálne prostredie pre všetky druhy podujatí organizovaných partnermi, zákazníkmi a hosťami Opel.

 

Preklad: VitaminXXL 

original topic and pictures: http://media.opel.com/media/intl/en/opel/news.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2016/opel/07-13-dudenhofen-test-center.html