"Chceme byť emočnou nemeckou značkou"

fotka

Mark Adams vie o dizajne áut nejakú tú vec, či dve. Ako muž, stojaci za vzhľadom Opel, viceprezident dizajnového centra Opel/Vauxhall dokázal bez problémov nadväzovať na vytvarovaný dizajn s nemeckou technikou. Nejde len o funkčnosť, ale aj prinášanie prvku emócií. Adams pri príležitosti World Graphic Design Day (svetového dňa grafického dizajnu) v nedeľu 27. apríla odhaľuje svoju dizajnovú filozofiu a poskytuje predpremiéru tvarov, ktoré sa objavia v budúcnosti.

 

Mark, dobrý dizajn musí byť pre ľudí nadčasový, aby ho oceňovali po celé roky. Ako toto ovplyvňuje Vašu prácu?

 

Mark Adams: Definitívne s tým súhlasím. A viem spomenúť pár dobrých príkladov medzi našimi autami, napríklad poslednú Corsu. Keď sme ju uviedli na trh, bol to závan čerstvého vzduchu v porovnaní s konkurentmi. Dokonca aj teraz po niekoľkých rokoch je jej vzhľad neopozeraný. Na dosiahnutie tohto cieľa treba silné dizajnové postoje, ktoré sa dostanú za očakávania zákazníkov. Calibra a Corsa B už tento postoj nasledovali. V tomto prípade je Insignia excelentným príkladom. Vyzerá dobre rovnako teraz, ako aj v čase, keď bola odhalená.

 

Aký bol Váš prvý projekt po tom, ako ste sa stali súčasťou spoločnosti v roku 2002?

 

Koncept Insignie... Začali sme na nej pracovať dva mesiace od môjho príchodu. Projekt mal byť predstavený na veľtrhu IIA 2003. Chcel som urobiť niečo, čo malo mať viac tvarov, viac emócií, ale tiež aby to nieslo technické kvality našej značky. Počas toho ako som pracoval na koncepte Insignie, zasiali sme semienka toho, čo sa malo stať našou dizajnovou filozofiou. V roku 2005 som vymyslel motto "Sochárske umenie stretávajúce sa s nemeckou precíznosťou". Pamätám sa, keď som to spomínal tímu, "Viete čo? To je ono, takto to budeme nazývať!"

 

A takto dostala reč dizajnu svoje meno...

 

Nie reč dizajnu, ale skôr filozofia dizajnu. Je tam rozdiel. Mnoho konkurentov vtedy malo svoju dizajnérsku reč. Ale tá nikdy nepretrvala. My sme chceli vytvoriť konzistenciu. Dizajnová filozofia, ako ju chápem, je niečo udržateľné a trvácne. Môže to byť platné stovky rokov. To je to, čo som chcel dostať do môjho tímu.  Tak som teda zobral špecifické modely z histórie Opel. Opýtal som sa tímu, "Mohol sa Opel GT zo 60-tych rokov opisovať ako Sochárske umenie stretávajúce sa s nemeckou precíznosťou?" Odpoveď bola áno, mohol. Tak sme sa na to zamerali. Insignia bola našim prvým novodobo vyrábaným autom, ktoré nieslo tieto hodnoty. Ale je tiež ľahké si predstaviť, ako by autá mohli pokračovať pri uplatňovaní tejto filozofie v roku 2060 a boli stále moderné.

 

Dobré na tej filozofii je, že nás neobmedzuje, ale dáva naopak veľa slobody pri tvorení. To poskytuje rámec, v ktorom môžeme pracovať, ale ktorý nás neobmedzuje. Máme širokú škálu zákazníkov, a to je dôvod, prečo potrebujeme rôzne autá, každé s jeho vlastnou individuálnou osobnosťou. Tento rámec nám dovoľuje dizajnovať tieto druhy áut. Túto filozofiu využívame pri každom novom aute od Insignie. Teraz je obsiahnutá v našom celom modelovom rozsahu: Astra, Meriva a Zafira Tourer, ktoré ju stelesňujú. Tak isto je to aj s Amperou, Mokkou, ADAMom a Cascadou. Napríklad ADAM je čistým Oplom, ale má úplne inú osobnosť, ako má Insignia.

 

A je toto to, v čom budete chcieť pokračovať v budúcich generáciách vozidiel?

 

Presne tak. Teraz prichádza ďalšia fáza: Semienko pre Opel Design 2.0 bolo zasiate v koncepte Monza, ktoré bude definovať dizajn našej výroby vozidiel na najbližších deväť až desať rokov. To si žiada niektoré z dobre známych prvkov, dáva im sviežosť, novú interpretáciu a vykonáva ich moderným spôsobom.

Obrázok Copyright (c) GM Media

Ako plánujete preniesť charakter konceptu s dverami v štýle čajky do 5-miestých áut s priestranným kufrom?

 

Monza môže byť len víziou, ale nie až takou vzdialenou. Preto je pre ňu dôležité zostať prístupnou pre každého, čo je dôvodom, prečo radi myslíme v osem až desaťročných cykloch. Ďalší cyklus nás zavedie k Opel Designu 3.0, ktorý bude integrovať nové trendy a technológie pri zachovaní našej filozofie. Ak porovnáte koncept Insignie a koncept Monzy, uvidíte spoločné DNA.

 

Čo ešte vyjadruje koncept Monza?

 

Je inšpirujúci a vizionársky. Vyjadruje vynikajúcu efektivitu a konektivitu. Som si istý, že technológia LED projekcie a rozhrania človek-stroj sa bude zdokonaľovať v priebehu niekoľkých rokov. Dnes používajú vodiči dotykové obrazovky pre komunikáciu, ale rozpoznávanie hlasu tento spôsob čoskoro prekoná. To tiež výrazne prispieva k bezpečnosti tým, že dovoľuje vodičovi oboma rukami držať volant. A Opel so svojou ďalšou generáciou áut chce byť lídrom v tejto oblasti . Naším zameraním je vytvárať autá, ktoré bude jednoduché používať. Nová stredová konzola Insignie je krokom v tomto smere. Informačno-zábavný systém v ADAMovi je už veľmi dobrý. Naše vysokorýchlostné mobilné komunikačné spojenie OnStar je predzvesťou vecí chystaných do budúcna. Všeobecne možno povedať, že interiér na seba prevezme väčšiu dôležitosť. OK, dizajn exteriéru je to, čo vidia všetci. Ale 99% času ste práve vo vnútri auta.

 

Ponúka Opel pridanú hodnotu svojím dizajnom v porovnaní s jeho konkurentmi?

 

Áno. Naša filozofia dizajnu hrá tiež významnú úlohu pri rozhodovaní sa o kúpe. Vaša hlava a srdce sú obe zapojené. Snažíme sa obe skombinovať. Tvar dizajnu hovorí srdcu, teda emočnej stránke. Na druhej strane máme nemeckú presnosť s hodnotami ako technológia, precíznosť, štruktúra a kvalita. Keď sa pozriete na naše autá, dostanete okamžitú emočnú reakciu. Myslíte si "Wau, aký skvelý dizajn!" Ak sa pozriete znovu, dostanete pocit pevného technologického základu - čo je naším jedinečným predajným bodom. Chceme byť nemeckou emočnou značkou.

 

Mark Adams sa narodil v Londýne (UK) v roku 1961. Študoval strojárstvo a dizajn, kde skončil s bakalárskym diplomom v odbore mechanického a automobilového strojárstva pokračujúc inžinierskym titulom z automobilového dizajnu na Royal College of Art v Londýne. Zastával rôzne výkonné pozície v dizajne vo Forde predtým, ako prevzal funkciu hlavného exteriérového dizajnu pre GM Europe v 2002. Bol spoluúčastníkom pri dizajnovaní modelov Antara, Astra TwinTop, Corsa, Zafira Tourer a Astra GTC. V roku 2007 bol menovaný za viceprezidenta dizajnu Opel / Vauxhall a tým pokračoval v zanechávaní jeho jedinečnej stopy na súčasnom výzore tvarov, ktoré sa stali synonymom pre Opel.

Obrázok Copyright (c) GM Media

Obrázok článku Copyright (c) GM Media