Výmena rozvodového remeňa u áut s rozvodovou klapkou

Motory vyrobené po roku 1990 boli vybavené samonapínacou kladkou rozvodového remeňa.Táto kladka pomocou pružiny a excentrického mechanizmu umožňuje udržiavať remeň optimálne napnutý. Pri výmene remeňa je vždy potrebné dôkladne zkontrolovať jej opotrebovanosť, hlavne ložiská či nie sú na konci svojej životnosti,lebo to môže končiť roztrhnutím remeňa a tým aj samozrejme dosť vážnym poškodením motora.V značkových servisoch menia tieto kladky automaticky pri výmene rozvodového remeňa,je to však úplne zbytočné,lebo kladka je schopná vydržať aj dve výmeny remeňa bez toho aby sa menila.A nehovoriac o tom ,že taký Opel Omega 6V ich má tri a ich cena je okolo 11000.- Sk, plus remeň. Teda žiadny lacný špás.Motor vybavený napínacou kladkou poznáme podľa zplošteného krytu rozvodového remeňa,konkrétne nižšie rozpísaná vymena na Kadete.

Obr. č. 1
Výmena remeňa pri motore vybaveného takouto kladkou je len o niečo zložitejšie ako pri motore bez kladky, odpadáva však možnosť špatného napnutia remeňa a zároveň je automaticky korigované povolenie remeňa ktoré vzniká behom prevádzky.Postup pri výmene remeňa:
  1. vyšróbujeme zapaľovacie sviečky,kvôli ľahšiemu otáčaniu kľukovky motora.
  2. Dáme dole alternátor a jeho klinový remeň pre lepší pracovný prístup.
  3. vypustíme chladiacu kvapalinu,ktorú zachytíme do vhodnej nádoby.
  4. Odháčkujeme kryt rozvodového remeňa a dáme dolu.
  5. Podľa obr.č1 nastavíme otáčaním spodnej remenice zárez na spodnej remenici oproti ihle na kryte remeňa,zkontrolujeme či aj rysky na hornej remenici sú oproti sebe podľa obr.č.2

    Obr. č. 2
  6. vyšróbujeme centrálny šrób na spodnej remenici a dáme ju dolu.
  7. Zkontrolujeme či poloha remeníc zodpovedá pozícii pre hornú úvrať, to znamená, ryska na hornej remenici je proti ryske na kryte podľa obr.č.2 a výstupok označenia na spodnom ozubenom kolese je oproti vrúbkovej značke na motore podľa obr.č.3

    Obr. č. 3
  8. povolíme tri šróby zaisťujúce vodnú pumpu podľa obr.č.4

    Obr. č. 4
  9. vyberieme vodnú pumpu (vytečie ešte trochu chladiacej kvapaliny) a dáme dolu starý "rozvoďák".
  10. Dôkladne očistíme plochu na bloku motora kde dosadal tesniaci krúžok vodnej pumpy a potom ho ľahko namažte mazacím tukom.
  11. z vodní pumpy vyberieme tesniaci O krúžok a nahradíme ho novým podľa obr.č.5

    Obr. č. 5
  12. vodnú pumpu nasadíme zpäť a ľahko dotiahneme upevňovacie šróby a namontujeme nový rozvodový remeň
  13. napneme rozvodový remeň pootáčaním vodnej pumpy podľa obr.č.6 a to buď plochým kľúčom ,alebo opatrným poklepkávaním na skrutkovač zapretý v drážke vodnej pumpy,na obrázku je špeciálny kľúč Opel, (ten asi nikto doma nenájde...)

    Obr. č. 6
    Napneme ho tak, že pohyblivá časť "1" napináku "2" musí byť pravou stranou na doraze podľa obr. č.7

    Obr. č. 7
  14. opatrne pootočíme motorom vpravo spodnou řrmenicou o dve otáčky tak, aby motor bol opäť v polohe hornej úvrate.
  15. otočením vodného čerpadla smerom dole ,povolíme ozubený remeň tak, aby ryska na napináku "1" bola proti ryske "2" podľa obr.č.8

    Obr. č. 8
  16. Dotiahneme upevňovacie šróby vodného čerpadla.
  17. zkontrolujeme či ukazovateľ na pohyblivej časti napináku stojí oproti ryske na základnej doske napináku a tiež aj rysky na spodnej a hornej remenici sú oproti ryskám na kryte.
  18. zakrytujeme remen a všetko dáme do pôvodného stavu.
Poznámka: otvor č. 3 na obr.č.8 slúži k zaaretovaniu kladky, kladku odtlačíme tak, aby došlo k zákrytu otvorov a zaaretujeme ju zasunutím vhodného tŕňa do otvoru, toto slúži pre rýchle zhodenie "rozvoďáku",po nahodení remeňa vytiahneme tŕň a kladka sa sama nastavý a napne "rozvoďák".Ešte jedna vec: Na rozvodovom remeni neodporúčam šetriť financie,lebo roztrhnutie "šmejdového" remeňa vás vyjde niekoľkonásobne viac.