Rozhýbanie zadretých brzdových baranov

U väčšiny Kadettov (bohužiaľ) sa stretávame s prednými brzdovými baranmi GM. Tie majú tú nepríjemnú vlastnosť, že po určitej dobe ztuhnú a potom sa prejavujú pri brzdení nepríjemným klepaním do volantu, v prípade silného zadrenia môže prísť dokonca k zablokovaniu brzdiča a následnému spáleniu brzdových deštičiek eventuelně aj kotoučov brzd. Najlepšie je preto každé 1-2 roky brzdič zkontrolovať a v prípade zatuhnutia ich rozhýbať. Dôležité je kontrolovať stav prachoviek a zakrytovania šróbov.Brzdový baran GM poznáme podľa toho, že vyzerá takto:
Správnu funkčnosť overíme tak, že najprv roztiahneme brzdové doštičky od seba a potom zahýbaním baranom, rukou v smere šipiek. Baran musí ísť posúvať plynule, bez vynaloženia veľkej sily. Pokiaľ sa nedá baranom pohnúť, alebo sa posúva trhavo, potom musíme pristúpiť k vyčisteniu a rozhýbaniu. Najprv dáme dolu brzdovú hadičku vyšróbovaním šróbu v brzdiči, kvapalinu necháme odkvapkávať do nádoby a tím neskoršie umožníme jej výmenu za novú. Vhodným nástrojom, najlepšie dreveným klinom ,alebo šrobovákom roztiahneme brzdové doštičky od seba. Potom ľahko poklepeme kladivom z boku na krytky upevňovacích šróbov tak, aby nám vznikla pod nimi malá štrbina. Ostrým šrobovákom (dlátkom) odpáčime a zložíme krytky.
Pod krytkami je dvojica imbus-šróbov.
Tieto šróby vyšróbujeme a potom celý brzdič zložíme. Upneme brzdič do zveráku, do otvorov pre šróby vrátíme šróby zpäť, do vnútorného šesťhranu nasunieme montážny kľúč a údermi kladivom na montážny kľúč vyrazíme von ocelové púzdra v ktorých sú šróby uložené. Pritom musíme dávať pozor aby sme na druhej strane vysúvaním púzdra neroztrhli prachovku, ktorá nám kryje púzdra proti nečistotám. Po vybratí púzdier ich očistíme petrolejom, alebo vyleštíme leštiacou pastou, púzdra sa nesmú obrusovať, majú na sebe nanesenú vrstvu chrómu pre zlepšenie klzných vlastností, pokiaľ je táto vrstva poškodená, musíme púzdra vymeniť. Vnútorná plocha otvoru pre púzdra v brzdiči sa očistí petrolejom, hrubé usadeniny sa dajú oškrabať šrobovákom. Pokiaľ sú otvory v brzdiči vo vnútri zkorodované, je možnosť ich jemným brúsnym papierom opatrne vybrúsiť, avšak potom nesmieme zabudnúť dôkladne vytrieť všetok brúsny prach. Vnútorné plochy otvorov v brzdiči ľahko natrieme vhodnou vysoko teplotnou vazelínou (grafitová) a pokusne nasunieme oceľové púzdra, tie sa musia nechať ľahko v otvoroch posúvať rukou. Brzdič namontujeme naspäť, upevňovacie šróby pred našróbovaním potrieme lepidlom zabraňujúcim povolenie. Vyskúšame ako ide baranmi voľne pohybovať. Krytky šróbov zvnútra očistíme, na tesniacu plochu nanesieme primeranú vrstvu silikónu a ľahkými údermi kladiva ich vrátime späť. Odvzdušníme brzdový systém a vykonáme skúšobnú jazdu.POZOR !!! Pri prvom zabrzdení sa nám barany usádzajú a preto je potrebné dbať na zvýšenú opatrnosť, aby sme hneď po renovácii do niečoho nenabúrali. Pri ďalších brzdeniach už bude účinok bŕzd normálny.Osobne ma už toto neustále kontrolovanie a rozhýbavanie GM baranov prestalo baviť a tak som ich nahradil baranmi z Vectry a vzduchom chladenými kotúčmi, Dajú sa namontovať aj barany z Ascony, ktoré sa vyrábali aj vo variante pre nechladené kotúče. Tieto barany nemajú pohyblivé kovové púzdra, k personu sú napevno prišróbované a pohybujú sa v koľajničkách a gumových púzdrach.