Úprava motora C 16NZ na E 16NZ

Lambda sonda, ďalej už len (LS) - je dosť slabý článok v reťazci zapaľovania v aute. Jej predčasný "odchod" z auta, je podmienený aj nekvalitným benzínom. K tomu, že LS aj katalyzátor odoberajú motoru značný podiel možnosti a dynamiky automobilu. Hold, za ekológiu treba platiť... Preto som vypracoval metodiku úpravy C 16NZ na E 16NZ EFI-4T (už na princípe C20NE) ...
  1. Vybrať záložnú batériu pamäte Epromm z bloku ovládania ECU
  2. Dáme dolu vrchnák z batérie a nálepku s m.s. 27 s 128 ( pomenovanie je rôzne, no podstata tá istá)
  3. Pamäť Epromm sa maže UV lampou a prepisuje sa programátorom zo softwérom pre motor E16NZ.Program nájdete TU.
  4. Všetko sa vráti do pôvodného stavu a inštaluje na svoje miesto
  5. Na vhodnom mieste (obvykle vedľa bloku ECU), potom inštalujeme potenciometer CO (RCO). RCO je podobný z NIVY alebo Vaz 09-10i. Lepšie sa hodí z NIVY (sú v ňom zapracované všetky znaky plynulej regulácie - priemerný signál a pod.)
  6. Pripájanie RCO: ak je z NIVY, tak jeho krajné nohy pripájame na C14 - ECU (+5V) a D1 - ECU ( objem ECU), a strednú nohu pripojíme na D8 - ECU ( signál RCO). (schéma č. 1) Ak ho máte z auta VAZ 09-10, tak stredná noha je voľná ( systém reostatovej schémy zapojenia). V tomto prípade je treba jednu nohu dať na C14 - ECU (+5V) a druhú na D8 - ECU ( signál RCO), tretiu nohu potenciometra pripojiť na D1 - ECU (objem ECU cez rezistor 5,1 kOm ( schéma č.2) Keď nastavenie CO pri tomto spôsobe pripojenia bude problematické, treba pozmeniť zapojenie RCO. Jednu jeho nohu zapojíme na zem (D1 - ECU), druhú na D8 - EC a tretiu pripojiť na +5V (C14 - ECU) cez rezistor 5,1 kOm (schéma č.3). Posledný spôsob úpravy platí len pri použití potenciometra z VAZ 09-10.
  7. D7 - ECU (signál LS) je potrebné odpojiť drôt, oblankovať ho a hneď pripojiť na D8 - ECU (využiť pre signál RCO)
  8. LS môžeme nechať zašróbovanú v potrubý,alebo miesto nej zašróbovať vhodnú zátku. Katalyzátor sám o sebe nemá význam, kto ho ešte nechal, treba ho radšej potom vybrať.
  9. Zapojíme zapaľovanie a nastavíme pomocou RCO podľa číselného multimetra na D8, napätie 2,150V
  10. Nainštalujeme diagnostický prepoj A-B na diagnostickom konektore a naštartujeme motor. Kontrólka "motora" začína blikať, otáčky sú okolo 1500, môžeme ich dodatočne preveriť stroboskopom UOZ. Počas tohto času (3-4 minúty) otáčky motora klesajú na normu (okolo 800) a kontrólka "motora" prestane blikať a začne svietiť. Ak toto všetko prebehne, proces prepisu a predbežného zapracovania bolo úspešné.
  11. Znovu preveríme napätie na D8 = 2,150V.
Je žiadúce vymeniť nové sviečky, kvôli diagnostike a podľa farby izolátora (centrálnej elektródy) kontrolovať obohatenie zmesy. Pri menšej odchýlke doregulujeme RCO. Ak sa javí bohatá zmes, znižujeme napätie ak chudobná zmes, pridávame napätie . Obyčajný potenciometer sa meniť neoplatí, príliš ťažké podmienky na prácu a vysoká presnosť nastavenia.Čo touto úpravou dosiahneme v celku?
  1. Auto sa stáva veľmi dynamické (viditeľne aj citeľne)
  2. Možnosť tankovať aj olovnatý benzín ( zriedka pripúšťa dokonca etilovaný)
  3. Zmenšuje sa spotreba benzínu, menovite na krátkych trasách ( pri pravideľnom nastovovaní RCO)
  4. Na servisné chyby 13,44,45,54 zabudnete navždy
Pre milovníkov kritiky, opakujem - všetko to bolo vyskúšané na 4 autách C16NV (MulTec EFI 4T) po odjazdení 3000km (a kilometre stále pribúdajú), počúvam len kladné ohlasy...